Üdvözöljük a

Tudnivalók a cégkapuról | Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Kamarai rendezvények

<< 2017 Október >>
KeSzeCsüSzoVa
      1
2345678
9101112131415
16171819
20
2122
23242526272829
3031     

Tudnivalók a cégkapuról

Szerző: Piti Enikő | 2017. szeptember 13.

A cégkaput az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet hívta életre, ami szerint a cégkapu létrehozásával a gazdálkodó szervezetek számára tárhelyet biztosítanak. Az ügyfélkapuhoz képest az a különbség, hogy míg az ügyfélkapu magánszemélyek számára készült, addig a cégkapu a gazdálkodó szervezetek számára teszi lehetővé az elektronikus ügyintézést.

Kinek van szüksége cégkapura?

A gazdálkodó szervezetek számára kötelező a regisztráció, ami a gazdasági társaságok mellett magába foglalja az egyesületeket, szövetkezeteket is többek között. A teljes lista a polgári perrendtartásról szóló törvényben található meg.
Ami lényeges, hogy az egyéni vállalkozókat nem érinti a cégkapu regisztrációs kötelezettség, nekik továbbra is az ügyfélkaput kell használni.

Mire lesz használható a cégkapu?

Hivatalosan 2018. január 1-től vehetőek majd igénybe a cégkapu szolgáltatásai, amik egyelőre nincsenek pontosan meghatározva, de várhatóan a hatóságokkal, hivatalos szervekkel való elektronikus kommunikáció színtere lesz majd. Azok a szervezetek, akik az ügyfélkapun már biztosítanak elektronikus ügyintézést nagy valószínűséggel a cégkapun is élen járnak majd szolgáltatásaik elérhetővé tételében.

Mit kell tudni a regisztrációról?

Aki az első határidőig, 2017. augusztus 30-ig nem regisztrált, 2017. december 31-ig még megteheti szankció nélkül. A regisztráció során az ügyfélkapuval, vagy elektronikus személyigazolvánnyal rendelkező cégképviselő vagy a meghatalmazottja bejelentkezik az alkalmazásba, kiválasztja a regisztrálandó cég cégformáját, megadja a szükséges adatokat. Ezt követően a regisztrációs alkalmazás kapcsolatba lép az érintett közhiteles nyilvántartásokkal és ellenőrzéseket hajt végre, és eredményes regisztráció esetén az alkalmazás eltárolja a regisztrációs adatokat, és elektronikusan hitelesített visszaigazolást ad.

Ki használhatja majd a cégkapu fiókot?

A regisztrációt követően a cégképviselő ki kell, hogy válasszon egy cégkapumegbízottat, aki majd elsődlegesen használja a fiókot, és a jogosultságokat is adhat. Emellett cégkapus ügyintézők is kijelölhetők, akik jogosultságot kapnak a dokumentumok kezelésére.

 

 Cégkapu: mi a teendő ha nem egyeznek adataink a személyes okmányokon?

 

A cégkapus regisztráció során ellenőrizni kell, hogy a személyes adatok megegyeznek-e a különböző okmányokon. Azok az 1980 előtt születettek, akik körzetekre osztott településen születtek (jellemzően nagy városokban), találkozhatnak azzal a problémával, hogy hibát jelez a rendszer a regisztráció során.

 

A problémát az okozza, hogy a "születés hely" adatnál a lakcímkártyán a körzetszám római számmal, az adóigazolványon arab számmal van feltüntetve. Ez esetben, ha nem találnak más eltérést az adatokban, akkor kizárólag a NAV ügyfélszolgálatán személyesen ügyintézéssel van lehetőség a "születési hely" körzetszámának korrekciójára a rendszerben. A fenti információk a NAV Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatóságának ügyfélszolgálatával történt egyeztetés során jutottak el hozzánk.

Ha egyéb adatokban talál eltérést okmányain, akkor az okmányt kiállító szervezettel szükséges felvenni a kapcsolatot a módosítás kezdeményezéséhez.

Kamaránk a fenti problémát jelezte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának kérve, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé járjon el a probléma megoldása érdekében, mivel országos viszonylatban jelentős számú vállalkozást érinthet.